Fra  anleggsåpningen på Fellesprosjektet mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket, der hovedentreprenør er et arbeidsfelleskap mellom tyske Hochtief og norske Veidekke.
Fra anleggsåpningen på Fellesprosjektet mellom Statens vegvesen og Jernbaneverket, der hovedentreprenør er et arbeidsfelleskap mellom tyske Hochtief og norske Veidekke.

Varsler oppkjøpsboom av norske entreprenører

I løpet av kort tid har flere av verdens største bygg- og anleggsselskaper etablert seg på det norske markedet. KPMG mener at norske selskaper vil trenge mer spisskompetanse for å kunne møte økt konkurranse, og varsler oppkjøpsboom.  

  • Nyheter

Eksempler på selskaper som har etablert seg eller har store prosjekter i Norge:

•    Implenia, Sveits
•    Hochtief, Tyskland
•    MT Højgaard, Danmark
•    Bilfinger Berger, Tyskland
•    E. Pihl, Danmark
•    Alpine Bau, Østerrike
•    Balfour Beatty Rail, Storbritannia
•    Marti, Sveits
•    Spitzke, Tyskland

Flere utenlandske bygg- og anleggsselskaper etablerer seg i Norge. NCC, Peab og Skanska er alle store utenlandske selskaper som kom inn på det norske markedet via oppkjøp på 1990-tallet. Nå kommer flere av de andre store aktørene etter. Siden i fjor har for eksempel selskaper som sveitsiske Implenia og Danmarks største entreprenør MT Højgaard etablert seg i Norge. Selskapene bygger seg opp både gjennom organisk vekst og oppkjøp. Implenia har for eksempel kjøpt opp Betonmast Anlegg, mens MT Højgaard har åpnet kontor og vokser organisk. Andre etablerer seg gjennom samarbeid med norske selskaper. 



Godt marked

Torbjørn Amundsen, partner i KPMG Law, hjelper flere av selskapene som nå kommer til Norge med å oppfylle lovpålagte forpliktelser som skatt, merverdiavgift og arbeidsrett. Han sier at årsaken til at utlendingene kommer nå, først og fremst er at markedet ute er dårlig og at det er mye penger i Norge. Han understreker at selskapene er kommet for å bli.



– Tidligere så vi at de norske selskapene kjøpte tjenestene de trengte fra underleverandører i utlandet, som ble hentet til Norge for ett prosjekt. Nå har det snudd. Nå kommer de store utenlandske selskapene, og de har en definert strategi om at de skal inn. De taper gjerne penger i et par tre år, men vinner anbud, får gode referanser og vil være her som sentrale aktører i markedet, sier Amundsen. 



– Må samarbeide

Amundsen sier at de norske selskapene hittil primært har hatt fokus på kortsiktige besparelser ved bruk av billigere arbeidskraft fra utlandet på enkeltstående prosjekter. Han mener det er viktig at de nå satser strategisk på langsiktig samarbeid med utenlandske selskaper.



– Veidekke, Norges største entreprenør, har lykkes med dette. Den tyske entreprenørgiganten Hoctief følger etter Bilfinger Berger, og kommer inn på det norske markedet via samarbeid med Veidekke. Sammen skal de gjennomføre prosjektet E6-Dovrebanen som er et av landets største anleggsprosjekter med en kontraktssum på 1,6 milliarder kroner.



Krever spisskompetanse

Svein Wiig, revisor og partner i KPMG, mener at det vil komme flere store prosjekter fremover som er spesielt attraktive for de store utenlandske entreprenør- og anleggsselskapene.



– Prosjektene blir stadig mer komplekse, så størrelse og spisskompetanse blir viktigere enn før. Flere av de norske selskapene har verken ressurser eller kompetanse til å løse alle oppgavene. De store utenlandske selskapene har størrelsen og tyngden som må til. Ikke alle kan for eksempel bygge høyhastighetsjernbaner, sier han. 



KPMGs årlige bygg- og anleggsundersøkelse "Global Construction Survey" viser at tradisjonelle tilbydere av ingeniør- bygg- og anleggstjenester kommer til å tape i konkurranse med spesialiserte selskaper.



– Undersøkelsen viser at det kun er de store selskapene med sektorspesifikk kompetanse som vil kunne ta på seg de største prosjektene, og at store infrastrukturprosjekter blir fokus for de største aktørene fremover. Mangel på kompetanse i Norge betyr at norske selskaper vil oppleve økt konkurranse fra store utenlandske aktører med sektorspesifikk kompetanse, sier Wiig.



– Et konkret eksempel er spesialiserte selskaper på elektriske anlegg i tunneler. De er på full fremmarsj og vinner mange anbud i konkurranse med norske aktører. KB Electrotech fra Danmark har nå bortimot 90 prosent av sin totale virksomhet i Norge, sier Wiig. 



Varsler oppkjøp


Are Skjøy, partner og leder av Transaction Services i KPMG Norge, sier at den nye konkurransesituasjonen vil føre til flere store oppkjøp i årene som kommer, og at det er de store selskapene som vil vokse mest.



– Både de store norske selskapene og de store utenlandske selskapene må skaffe seg kompetansen enten gjennom rekruttering eller oppkjøp. Slik markedet er nå, er det mangel på kvalifisert arbeidskraft, så mye vil skje gjennom oppkjøp. Til tross for utlendingenes inntog, tror vi situasjonen i Norge vil bli likere den svenske der de tre største selskapene kontrollerer nærmere 20 prosent av markedet. I Norge har de tre største kun omlag 10 prosent av markedet.









Forsiden akkurat nå