9. august 2007 raste denne brua over Missisippi sammen, som resulterte i tre drepte og 145 skadde. Foto: Scanpix/AP Photo/Jim Mone) (Bilde: Jim Mone)
Biler og mennesker havnet i vannet i Mount Vernon, Washington, da Skagit River Brigde på Interstate 5 raste sammen i mai i fjor. Foto: Scanpix/AP Photo/Joe Nicholson (Bilde: Joe Nicholson)

Vedlikeholdskrise for amerikanske bruer

En kartlegging fra amerikanske vegmyndingheter viser at 63 000 bruer på det amerikanske vegnettet er så dårlige at de krever snarlig vedlikehold.

 

Et stadig større etterslep i vedlikeholdet av USAs bruer er i ferd med å bli et nasjonalt problem. En ny rapport som den amerikanske kongressen nylig har mottatt forteller tydelig at amerikanske myndigheter gjennom mange tiår har tatt for lett på vedlikeholdet av infrastrukturen i landet generelt, og bruene spesielt.

 

Roper varsko

Totalt 63 000, eller 11 prosent, av de amerikanske bruene er havnet på listen som gir et dystert bilde over tilstanden på amerikanske veger.

Rapporten fra American Road & Transportation Builders Association forteller om store strukturelle skader på mange bruer, og roper nå et varsko overfor kongressen om at noe må gjøres før resultatet ender i at bruer faller ned, noe som kan koste mange menneskeliv.

 

To store ulykker

For allerede har flere stor ulykker skjedd. I august 2007 kollapset den 580 meter lange Mississippi River Bridge på Interstate 35 West i Minnesota. Stålfagverksbrua med en døgntrafikk på 140 000 biler, raste sammen og drepte 13 trafikanter mens 145 ble skadet.

I fjor raste ett av spennene på Skagit River Brigde på Interstate 5 i staten Washington sammen, og heldigvis ble bare tre av passasjerene i bilene som raste ut i elva skadet.

 

Ikke tilpasset dagens trafikk

Fortsatt toer politikerne sine hender, og ser med åpne øyne på at trafikken på mange av bruene som ble bygget på 30-tallet ikke er konstruert for å tåle dagens trafikk. Både trafikkmengden og tyngden på de største kjøretøyene er langt større enn da disse brukene i stål ble klinket sammen for inntil 70 år siden.

Også vegvedlikeholdet har vært sterkt rammet av kongressens sparepolitikk i årene etter finanskrisen. Fram til nå har finansieringsselskapet The Highway Trust blitt finansiert ved å øremerke 18,4 cent for hver gallon med drivstoff som selges. Et beløp som har vært uendret siden 1993.

 

Noe må gjøres

Nå er det blitt tydeligere enn noen gang at finansieringen må øke, og i kongressen diskuteres det om de enten øke denne drivstoffavgiften, innføre bompenger eller foreta andre statlige overføringer for å få hånd om det store vedlikeholdsetterslepet på amerikanske veger.

 

Forsiden akkurat nå