Vegdirektøren ga Nordøyvegen et lite håp

Et møte i Vegdirektoratet torsdag gjør at det fortsatt er håp om å kunne realisere fastlandssambandet for øyene i Haram og Sandøy kommuner i Møre og Romsdal.

Håpet ennå ikke helt ute for Nordoyvegen.
Håpet ennå ikke helt ute for Nordoyvegen.
Kjell Herskedal
8. apr. 2016 - 19:04

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen opprettholder Vegdirektoratets avslag på å sikkerhetsgodkjenne de planlagte Nordøyvegtunnelene på fylkesveg 659, men ifølge Sunnmørsposten skal vegdirektøren ha åpnet for å godkjenne prosjektet om stigningene blir maks 7-8 prosent.

 Sikkerhetsforskriften for undersjøiske tunneler tilsier en maksimal stigning på 5 prosent.

 

-Vil bruke alle muligheter

En delegasjon fra Møre og Romsdal fylkeskommune møtte Vegdirektoratet torsdag. Etter møtet lever fortsatt håpet om å kunne realisere prosjektet, som skal gi fastlandssamband for nær 3000 mennesker på øyene i Haram og Sandøy kommuner i Møre og Romsdal.

– Vi ønsker å bruke det mulighetsrommet som finnes. Men for å si det sånn, det hjelper ikke å komme tilbake til oss med tunneler der stigning er redusert fra 10 til ni prosent, sier Moe Gustavsen til Sunnmørsposten.

 

To mulige løsninger

Leder i samferdselsutvalget i fylket, Kristin Sørheim (Sp), mener at det kan finnes to mulige løsninger. Den ene er å arbeide for en forskriftsendring. Den andre løsningen er å gjennomføre en ny prosjektering for å finne ut hvordan stigningen i tunnelene kan reduseres, og hva dette vil koste.

-Vi må forsikre oss om at det er bærekraft i økonomien i Nordøyvegen-prosjektet, sier Sørheim.

Både fylkesordfører Jon Aasen (Ap)  og Frank Sve (Frp) mener fortsatt at det er mulig å realisere prosjektet som i dag er beregnet å koste 3,3 milliarder kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.