Det er realistisk med firefelts motorveg og 130 kilometers fartsgrense på mesteparten av en fergefri E39, mener prosjektleder Olav Ellefset i Statens vegvesen.
Det er realistisk med firefelts motorveg og 130 kilometers fartsgrense på mesteparten av en fergefri E39, mener prosjektleder Olav Ellefset i Statens vegvesen.

Vegvesenet vil ha farten opp på Vestlandet

Statens vegvesen mener en fartsgrense på 130 kilometer i timen på en fergefri E39 mellom Stavanger og Bergen vil ha store gevinster.

Bergen (NTB):  Vegmyndighetene har planlagt for en hastighet på rundt 100 kilometer i timen på E39 mellom de to vestlandsbyene. Regjeringen åpnet imidlertid i høst for helt nye muligheter da de i den politiske plattformen varslet at de vil vurdere å øke fartsgrensen på enkelte motorveger til 130 kilometer i timen.

– Stor fart har vært et tabutema i Norge. Men det er der de store gevinstene ligger, sier Olav Ellevset i Statens vegvesen til Bergens Tidende.

 

Høyere fart=høyere kostnader

Ellevset som er prosjektleder for ferjefri E39, forteller at muligheten for denne fartsgrensen på vegprosjektet skal undersøkes nærmere. Ifølge Ellevset er terrenget mellom Stavanger og Bergen lite krevende, og det er realistisk med firefelts motorveg og 130 kilometers fartsgrense, mener han.

Problemet med å høyne fartsgrensen, er at også kostnadene vil skyte til værs.

– Det vil helt klart dra kostnadene i været. Men vi har ikke sett nærmere på det ennå. Det er et omfattende arbeid, og vi har heller ikke erfaring med så høyt fartsnivå her i landet. Vi må hente inn kunnskap fra land som har erfaring med slike fartsnivåer over lengre tid, sier Ellevset. (©NTB)

Forsiden akkurat nå