NYHETER

Veidekke leder jevn kamp på E105

Et anbud på 269 millioner kroner gir Veidekke en knapp ledelse i kampen om en veg- og tunneljobb på E105 i Finnmark. Det høyeste anbudet ligger ikke stort mer enn tre prosent høyere.

Den grønne linjen viser gammel veg som skal oppgraderes. De svarte linjene viser både veg i ny trasé som inngår i entreprisen, og veg som er ferdig oppgradert. Den røde linjen viser tunnel, og den blå viser buebrua som ikke er utlyst ennå. (Ill.: Statens vegvesen)
Den grønne linjen viser gammel veg som skal oppgraderes. De svarte linjene viser både veg i ny trasé som inngår i entreprisen, og veg som er ferdig oppgradert. Den røde linjen viser tunnel, og den blå viser buebrua som ikke er utlyst ennå. (Ill.: Statens vegvesen)
14. juli 2014 - 14:36

Andreplassen holdes av Hæhre Entreprenør med et anbud på 272,6 mill. Tredje og siste anbyder er Lemminkäinen, som vil ha 277, 2 mill.

Oppdraget omfatter vel 5 km km av E105. 690 meter av europavegen skal gå i tunnel, halvannen kilometer veg i dagen får helt ny trasé, for øvrig skal nåværende veg oppgraderes. 

Det vestlige endepunktet er Bjørkheim sør for Kirkenes hvor E105 møter E 6 i et T-kryss. Dette skal bygges om til rundkjøring. Det østlige endepunktet er Elvenes. Her går det en gammel hengebru over oset der Pasvikelva renner ut i Bøkfjorden. Brua skal bestå som en del av en lokalveg, men trafikken på E105 skal over på en buebru med et 120 meter langt hovedspenn. Brubyggingen lyses ut i nær framtid.

Ny vegbredde på E105 blir 8,5 meter, skuldre inkludert. Profilet i tunnelen blir T9,5. Der vegen skal følge nåværende trasé blir det lagt gang/sykkelveg parallelt med kjørebanen. Der det blir helt ny veg, blir det ingen gang/sykkelveg. Myke trafikanter kan bruke nåværende E105, som bli en lokalveg med minimal trafikk.

Den nye E105 blir klar til bruk høsten 2016.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.