Maskiner & utstyr
Foto: Jonas Ljungdahl (Bilde: VolvoCE)

Volvos første el-gravemaskin

Så er Volvo klar med sin første elektriske gravemaskin. I første omgang som en konsept-maskin, men allikevel et varsel om hva som er på gang.

Mange maskinprodusenter har allerede såkalte hybrid-maskiner i salg, som kombinerer dieselmotor med elektriske batterier. Færre er det som har presentert en helelektrisk løsning, og nå kommer også de store produsentene med full tyngde på dette området.

Det var på Volvos Innovasjons-dager i London nylig at den første helelektriske gravemaskinen EX2 ble presentert. Maskinen er fullelektrifisert, og har dermed null i utslipp. En annen gevinst er at virkningsgraden er 10 ganger bedre enn for en tilsvarende dieseldrevet maskin, og selvfølgelig med 10 ganger lavere støynivå.

EX2 er utstyrt med to lithium-batterier som til sammen yter 38 kW, som er nok til å drive maskinen i sammenhengende drift i åtte timer på en lading.

Også den tradisjonelle oljebaserte hydraulikken er erstattet elektromekaniske ventiler og overføringer, som reduserer både støy og behovet for kjølemekanismer.

Volvo understreker at dette foreløpig er et forskningsprosjekt, og at det ikke foreligger noen planer for å sette den i produksjon enda.

Noen produsenter har tidligere utviklet gravemaskiner for helektrisk drift, men da basert på direkte strømtilgang som begrenser til stasjonære arbeidsoppgaver. En batteri-løsning slik Volvo presenterer i sin konsept-maskin, er den første i sitt slag.

Imidlertid har Wacker Neuson sin el-drevne WL 20e, en 2,5 tonns hjullaster som med oppladbare batterier kan jobbbe opptil fem timer på samme lading.

Forsiden akkurat nå

HAK bygger om på Rørvik

For 118 millioner kroner skal HAK Entreprenør fra Alta bygge om Rørvik fergeleie i Sør-Trøndelag. Klagefristen har ikke gått ut, men det var bare to anbydere, og den andre har gjort det klart at det ikke blir noen klage. Les hele saken

Fyrste Rogfast-kontrakt kunngjort

Den fyrste av fem entreprisar på Rogfast-prosjektet er no lyst ut. Kontrakten gjeld prosjektering og driving av to parallelle adkomst- og ventilasjonstunnelar, kvar med ei lengd på 1 980 meter. Anbodsfristen er satt til 28. september. Les hele saken